Zeljko Lukunic /PIXSELL
Zeljko Lukunic /PIXSELL

Frano Šušnjara za Germanijak: "U Dinamu je došlo vrijeme za promjene, a na Dinamov 'poziv' želimo odgovoriti maksimalno odgovorno"

Vrijeme Čitanja: 10min | sri. 28.02.24. | 08:02

Nekoliko dana prije prvih demokratskih izbora u GNK Dinamo porazgovarali smo s jednim od istaknutijih imena liste 'Dinamovo proljeće', Franom Šušnjarom, dinamovcem iz Senja koji se nakon 13 godina rada za Renault i Stellantis u Francuskoj, Poljskoj, Kini, Brazilu i Dubaiju vratio u Hrvatsku i preuzeo jednu od vodećih pozicija u još jednom od svjetskih automobilskih lidera, Opelu.

Frano Šušnjara generalni je direktor globalnog automobilskog velikana Opela za Jugoistočnu Europu, ali i jedan od najistaknutijih lica izborne liste za skupštinu Dinama „Dinamovo proljeće“ koju, kao njen nositelj, predvodi Velimir Zajec.

Prouči cjelokupnu ponudu na Germaniji i zaigraj odmah (Igraj odgovorno, 18+)

No, prije nego se okrenemo programu Dinamovog proljeća i njegovoj viziji Dinama, zanimalo nas je kako to da osoba rođena u Senju, primorskom gradu na nekakvoj imaginarnoj 'razmeđi' Kvarnera, Dalmacije i Sjeverne Hrvatske, navija za Dinamo?

Primorska mjesta često znaju biti podijeljena po pitanju navijaštva, a mene su prema Dinamu od mladih povukli sredina i društvo. Kroz djetinjstvo, a i za vrijeme studija u Zagrebu imao sam priliku svjedočiti nekim velikim Dinamovim utakmicama i samim time dodatno zapečatio tu svoju ljubav prema Dinamu i tribini", odgovara nam Šušnjara za početak, kojeg možemo opisati kao dinamovca s velikim međunarodnim iskustvom na visokim menadžerskim pozicijama u automobilskoj industriji.

Koji je bio glavni razlog i motiv priključivanja kandidacijskoj listi 'Dinamovo proljeće'?

„Dok sam bio mlađi bio sam dio brojnog Dinamovog navijačkog puka, sa svim lijepim stvarima koje to navijaštvo nosi, od spavanja u kojekakvim zabitima i prelaženja bezbrojnih kilometara, sve kako bih, i u dobru i zlu, bio uz svoju momčad i sa svojim prijateljima navijačima. Taj osjećaj i emocija ostali su sa mnom sve ovo vrijeme u posljednjih 15 godina koliko sam s obitelji proveo u inozemstvu. Ta emocija me vezala uz domovinu, Zagreb i postala je dio mojeg identiteta u inozemstvu. Nakon dugo godina vratili smo se u Zagreb i u razgovoru s ljudima s liste i istaknutim navijačima Dinama, odlučio sam pokušati cijeloj priči doprinijeti svojim entuzijazmom, iskustvom i znanjem te iskoristiti priliku koja nam se pružila na ovim prvim povijesnim izborima, a koju čekamo, pa...čak i previše godina“.

"PRETEČA NAŠEG PROGRAMA JE NJEGOVA NULTA TOČKA"

Zanimalo nas je koje su ključne stavke za unaprijeđenje Dinama i kako Šušnjara, kao član skupštine kluba, može doprinijeti napretku Dinama?

„S obzirom na to da je Dinamo dugi niz godina bio hermetički zatvoren prema članovima, a niti sada mi, kao izborna lista, nemamo konkretne uvide u detalje poslovanja Dinama, bilo bi neozbiljno da bilo tko s liste, daje detaljne strategije vezane za buduće Dinamovo poslovanje. Mi smo definirali robusne smjernice i točke programa za koje smatramo da bi svaki moderni klub koji se natječe ne samo u sportskoj, već i u poslovnoj, marketinškoj i na drugim tržišnim utakmicama, trebao gajiti. Prema tome, preteča svih tih naših točaka je 'nulta točka' programa koja se odnosi na dubinsko snimanje stanja u klubu, kako bismo mogli dati konkretne rokove i parametre za izvršavanje tih naših točaka“, rekao je Šušnjara i zaključio tu temu:

„Jednostavno ne želimo ulaziti u jeftina populistička i nerealna obećanja, jer na taj način ne funkcioniramo. Svi ljudi s naše liste su uspješni ljudi u svojim djelatnostima, osobe s karakterom, imenom i prezimenom, a predvođeni smo istinskom legendom kluba, ali i europskog nogometa, Velimirom Zajecom. Svjesni smo da nas, kada uđemo u klub, čeka jako, jako puno posla“.

Šušnjara je na predstavljanju programa Dinamovo proljeće povukao paralelu s nogometnom utakmicom....

„Smatramo da obrana, odnosno temelj kluba, mora biti klupsko članstvo. Klub se mora otvoriti prema članovima, razviti mehanizme komunikacije koji do sada nisu postojali, a taj 'stup obrane' će onda štititi klub kada će mu trebati čuvati leđa. Posebno onda kada mu je teško. Vezna linija, odnosno organizacija kluba, mora biti kombinatorna, igrati 'tiki-taku'. Ta financijska i organizacijska odgovornost kluba kao institucije mora iznjedriti rezultatsku izvrsnost, odnosno 'napad'. Osim izvrsnosti prve momčadi, zahtjevat ćemo dodatni rast naše škole nogometa kao svjetski poznatog brenda“.

Na predstavljanju programa Dinamovo proljeće u Branimir Centru Šušnjara je dosta govorio o toj 'nultoj točki programa' koja se odnosi na temeljitu dubinsku analizu cjelokupnog poslovanja i poslovnih procesa s naglaskom na pravni, financijski, porezni i tehnički status poslovanja kluba.

Za prosječnog člana i navijača kluba ta dubinska analiza djeluje kao dosta sveobuhvatan i dugotrajan proces, posebno za veliku organizaciju poput Dinama i dinamiku njegovog poslovanja.

Koliko je potrebno za provedbu te nulte točke vašeg programa na temelju čega bi se napravila temeljna strategija razvoja kluba?

„To je kompleksan proces, međutim, cjelokupna dubinska analize nekakve velike organizacije traje pet do šest tjedana, posebno ako se dobro delegiraju ovlasti unutar analize. Naime, dubinska analiza se radi paralelno i to na više razina, operativnoj, tehničkoj i financijskoj. Svaku od tih analiza radi drukčiji tim kompetentnih i stručnih ljudi. Naravno, govorimo o rudarskom, ali nužnom poslu kako bismo jasno znali kakva je realna slika Dinama. Potom slijedi prezentacija rezultata izvršnom odboru, odnosno 'dijagnostika Dinamovog stanja' i davanje konkretnih rješenja. Prema tome, cijeli proces traje između pet do maksimalno devet tjedana, što je za svaku organizaciju, čak i one koje raspolažu s većim budžetima od Dinamovog, poput recimo moje, prihvatljiv rok, posebno ako će organizacija u bližoj i daljoj budućnosti višestruko profitirati od takve analize“.

"DINAMO MORA I MOŽE BITI FINACNICIJSKI SAMOODRŽIV!"

Kada smo se već dotaknuli tog predstavljanja programa u Branimir Centru, Šušnjara je tada govorio o održivim financijama i optimiziranju prihoda kluba, kako Dinamo ne bi više isključivo ovisio o prodaji igrača i UEFA-inim nagradama....

„Mislim da je to segment u kojem klub može i te kako napredovati i profitirati. Recimo, članstvo i važnost učlanjivanja u klub su godinama u Dinamu bili zanemarivani. Otvaranjem kluba prema navijačima možemo očekivati veći broj članova, samim time i veći prihod od članarina, ali i prodaja ulaznica, prodaje dresova i ostalih proizvoda iz klupske marketinške ponude. Naravno, za pravo povećanje prihoda od organizacije utakmica Dinamu je potreban novi, moderan stadion koji je važan dio našeg programa. Također, smatramo kako će uspješan, trofejan i 'zdravi' klub u poslovnom i etičkom segmentu, klub koji je otvoren prema svojim članovima, s velikim brojem gledatelja na utakmica i pratitelja na ostalim kanalima, biti prepoznatljiv brend uz kojeg se vežu pozitivne emocije. Mislimo da Dinamo ima veliki potencijal za privlačenje velikih i manjih sponzora“, rekao je Šušnjara i zaključio ovu temu:

„U cijeloj priči oko financiranja Dinama ne smijemo izostaviti temu koju često naglašavamo u našem izbornom programu, a odnosi se na sredstva iz Europskih fondova kroz razne projekte“.

U posljednje vrijeme često se može čuti teza da Dinamu, ako ove sezone ne osvoji naslov prvaka i ne uđe u Ligu prvaka, slijedi financijski krah i rezultatski sunovrat.

Jesu li te sumnje opravdane, ovisi li Dinamo zaista o toj jednoj (ne)uspješnoj sezoni na zelenom terenu?

„Dinamo će biti financijski i rezultatski stabilan koliko će klub uspjeti diverzificirati izvore prihoda. Naravno da je ulazak u Ligu prvaka ili neko drugo europsko natjecanje cilj koji će klubu donijeti veliki financijski impuls, ali klub ne smije ovisiti o ozljedi križnog ligamenta ključnog igrača ili golu primljenom u sudačkoj nadoknadi. Klub mora bit financijski samoodrživ i ne toliko ovisan o jednom izvoru prihoda“.

Pojavila se i teza da ljudi koji ulaze u Skupštinu Dinama, neovisno s koje liste i koje izborne jedinice, financijski moraju doprinijeti klubu. Koliko je to realno?

„Navijači i članovi moraju shvatiti da Dinamo nije dioničko društvo, već udruga građana. U Skupštinu se ne ulazi kupnjom dionica kluba, već glasovima članova. Naš je stav vrlo jasan. Za članski klub borimo se godinama i smatramo kako se u klub ne bi smjelo ulaziti 'kupovinom fotelja'. Mi želimo posložiti klub na zdravim temeljima i principima. Vjerujemo kako će se rezultat i kvaliteta tog rada odraziti na većem broju velikih, srednjih i manjih sponzora. Smatram da skupština kluba svojim radom mora strukturirati klub koji će sam po sebi biti poželjan sponzorima za ulaganje u njega i, posljedično, ostvarivanja poslovne koristi od te suradnje“.

"NAŠ PRIMARNI STAV OKO STADIONA JE JASAN, A DINAMO MOŽE POSTATI GLOBALNI BREND"

Osim pitanja hoće li Dinamo osvojiti naslov prvaka i ostvariti što bolji rezultat u Europi, za Dinamove navijače možda i najbitnije je pitanje novog stadiona. Kakav je stav liste Dinamovo proljeće po pitanju novog Dinamovog stadiona?

„Naš primarni stav jest taj da je Dinamov dom u Maksimiru. Trenutni stadion Dinama bio je poprište brojnih povijesnih utakmica, ali i događaja značajnih za povijest naše Domovine. Što se same izgradnje novog stadiona tiče, smatramo da rekonstrukcija Maksimira nije rješenje, već da bi se trebao izgraditi novi stadion iz temelja, sa svim svojim sadržajima dostojnima modernog europskog kluba na svim razinama“.

Danas se, poznato je, više ne grade nogometni stadioni već multifunkcionalni kompleksi koji su između ostalog stadioni. Dinamovo proljeće u svojem programu navodi kako bi novi Maksimir trebao, između, ostalog imati Dinamov muzej, Dinamov vrtić, Dinamovu igraonicu, klupski hotel, prostorije za navijačke aktivnosti...

“Popratni sadržaj je bitna stavka svih modernih sportskih infrastruktura. Dinamo mora pratiti taj trend. Taj popratni sadržaj ima dvojaku funkciju. Recimo, izgradnja Dinamovog muzeja je, osim prihodovne stavke, iznimno bitna za povijest i budućnost Dinama, njegov identitet i dodatno povezivanje s klupskim legendama, ali i s najmlađim naraštajem koji se tek upoznaje s bogatom povijesti našeg kluba. Za izgradnju brenda su potrebna desetljeća. Recimo, Dinamov vrtić i igraonica ne bi postojali samo zbog profita, već i edukacije budućih naraštaja, promoviranja dinamovštine, zbog usađivanja te 'ideje' Dinama kao gospodskog i građanskog kluba od najmlađih nogu“.

Dinamovo proljeće, između ostalog, smatra kako Dinamo ima potencijal postati globalni brend, ne samo hrvatski...

Dinamo je kroz svu svoju povijest imao prepoznatljivu školu nogometa. Recimo, naš Zeko Zajec, Cico, Mlinka, i mnogi drugi, svi oni su produkti Dinamove škole nogometa. Dodatni razvoj i promocija Škole nogometa je jedna od najbitnijih stavki našeg programa. Za početak, Dinamov brend moramo postaviti na zdrave noge u Hrvatskoj, a onda ga kroz naše rezultate, identitet i prepoznatljivost širiti po Europi. Dinamovaca ima po cijelom svijetu, u to sam se osobno višestruko uvjerio posljednjih 15 godina. Imamo i dan danas članove, Hrvate iz Hong Konga itd. Dinamo mora organizirati kampove na lokacijama s brojnom hrvatskom dijasporom kako bi širio svoj brend, ali kako bi, potencijalno, pronašao talente koji će postat članovi seniorske momčadi i, posljedično, Dinamu donijeli prihod i nastavili s razvijati Dinamovu vrijednost i prepoznatljivost“.

"NAŠA LISTA ODGOVARA SVIM POTREBNIM KOMPETENCIJAMA, DINAMO JE ZA NAS 'POZIV'"

Prvi demokratski izbori u Dinamu održat će se 2. ožujka 2024. Na izborima u 'prvoj izbornoj jedinici' za 25 mjesta u Skupštini sučelit će se dvije liste.

Zašto Velimir Zajec i Dinamovo proljeće, a ne Otto Barić mlađi i Dinamo iznad svih?

„Kao prvo, pozdravljamo što se na izborima nalaze dvije liste. To je rezultat borbe navijača posljednjih 15 godina. Zahvalni smo svim Dinamovim članovima koji su sudjelovali u ovoj borbi. Samim time smatramo da je obaveza svakog člana Dinama izaći na izbore i glasati za opciju po svojem nahođenju. Nadamo se da će zaokružiti listu broj 2“, rekao je i nastavio:

„Vjerujemo da će naša lista biti pobjednička jer je posložena tako da odgovara svim potrebnim kompetencijama za vođenje jednog kluba, od sportskog, preko financijskog, marketinškog i operativnog, pa sve do IT segmenta. Svi kandidati s naše liste dokazali su se u svojim karijerama. Svima nama Dinamo nije nešto od čega ćemo živjeti, već neka vrsta 'poziva', a na taj poziv želimo odgovoriti maksimalno odgovorno“.

Iako je možda prerano govoriti o 'predsjedničkim' izborima, jer tek se trebaju održati 'parlamentarni', u slučaju kada bi Dinamovo proljeće ušlo u skupštinu kluba - zašto Velimir Zajec, a ne Mirko Barišić?

„Da citiram jedan transparent Bad Blue Boysa: 'Niti jedna ideja nije tako moćna, kao ona čije je vrijeme došlo'. Smatramo da je u Dinamo došlo vrijeme za promjene, jedan novi impuls svježeg kisika uđe u klub. Mislimo da nitko nije pozvaniji za tu ulogu od Velimira Zajeca koji je, između ostalog, taj novi impuls donio 1982., a onda i prije 24 godine kada se vratilo ime Dinamo“.

Kakvo je raspoloženje u timu Dinamovog proljeća par dana prije izbora?

„Rekao bih – jako emotivno. Prije svega, ponosni smo jer smo uopće došli do ovih izbora, nakon 'borbe' koja je trajala gotovo 15 godina, zbog koje su se mnogi trebali puno toga odreći. Prisutna je neka doza uzbuđenja i sreće. S druge strane, imamo osjećaj odgovornosti prema Dinamu, toj velikoj instituciji, i kako bi, nakon tog dubinskog snimanja, mogli što brže i što kvalitetnije prionuti izgradnji modernog, drugačijeg i uspješnijeg Dinama. Pozivam sve Dinamove članove da u subotu izađu na izbore. Prilika kakvu smo dobili je povijesna i na svakome od nas leži odgovornost da ju i iskoristimo“.

Za kraj, jedno nepolitičko pitanje. Dinamova sezona je prilično turbulentna na svim razinama, ali Dinamo je i dalje u igri za sve trofeje. Kako gledate na Dinamovu sezonu?

„Svjedočimo jednoj iznimno napetoj sezoni, gledatelja na stadionima ima nikad više i jako mi je drago da je hrvatski klupski nogomet polučio takav interes među domaćim stanovništvom. Od toga će sigurno profitirati i Dinamo, neovisno o rezultatu. Naravno, mi smo uvjereni da je Dinamo nadmoćniji suparnik u odnosu na konkurenciju u HNL-u, da će na kraju osvojiti duplu krunu, a vjerujemo i u što bolji rezultat u Europi“, rekao je Šušnjara i za kraj.



Tagovi

Dinamo ZagrebGNK DinamoGNK Dinamo izboriSkupština GNK DinamoStadion Maksimir

Ostale Vijesti