REUTERS/Hamad I Mohammed
REUTERS/Hamad I Mohammed

Iceman vozi posljednje krugove

Vrijeme Čitanja: 8min | ned. 05.09.21. | 08:00

Sredinom tjedna mirovinu je najavio jedan od najkontroverznijih vozača F1. Tulumi su već odavno iza njega i 'ludilo' van staze, a sad je na red da se provjetri došao i miris oktana.

„To je to. Ovo će biti moja posljednja sezona u formuli 1. Tu sam odluku donio protekle zime. Nije bila laka odluka, ali nakon ove sezone vrijeme je za nove stvari“, izjavio je u srijedu legendarni 41-godišnji vozač Kimi Raikkonen i najavio kraj jedne ere ili više njih u formuli 1. Malo je ljubitelja sporta, pa i onih površnih, koji nisu bar jednom čuli za Icemana, a tijekom bogate karijere gas do kraja držao je na stazi i životu van nje. Njegove izjave, odnosi prema kolegama, konkurentima, nebriga za društvene norme i ostale konvencionalne sheme postali su legendarni te se prepričavaju iznova i iznova, a zanimljivih priča nije bilo malo.

>> PONUDA I TEČAJEVI ZA F1

Karijeru vozača formule 1 započeo je u Sauberu, a njegov prvi test za ulazak u F1 tim ostao je legendaran i prepričan više puta. Stigao je te jeseni iz finskog Espooa u talijanski Mugello kao 20-godišnjak s tek 23 automobilske utrke iza sebe. Tri dana nakon VN Italije na stazu su koristili Ferrari, McLaren i Sauber. Prva dva zbog tehničke provjere bolida, a Sauber da pruži priliku nadolazećoj zvijezdi da zasja. Znanje engleskog mu je bilo ograničeno pa se vodio politikom 'šuti i pusti vožnju da govori'. Tijekom ta tri dana nije oduševio samo Petera Saubera, već i velikog Michaela Schumachera s kojim će kasnije, 2003. godine, voditi borbu za naslov u jednoj od najneizvjesnijih sezona F1. Nakon daljnjih testova u Jerezu i Barceloni, Sauber je potpisao Räikkönena za sezonu 2001. godine. Međutim, neki kritičari uključujući i predsjednika FIA-e Maxa Mosleyja izrazili su zabrinutost zbog odobravanja F1 Super licence neiskusnom vozaču. Ipak, dobio je licencu od FIA-e nakon garancija koje je dao njegov šef Peter Sauber. Kimijev test za Sauber otvorio je put mnogim neiskusnim vozačima koji nisu imali potrebne bodove za Super licencu. Da su se stroge prakse zadržale neke od njih bi na stazama VN-a gledali mnogo kasnije.

Pola sata prije prve utrke Kimija su tražili inženjeri dok je on u kutu garaže spavao, a na svom debiju u VN Australije osvojio je bod. Kvalifikacije za tu utrku završio je na 13. mjestu i tu si stvorio šansu za bodove u prvoj utrci. Mnogima bi to donijelo veliki pritisak, ali ne i Icemanu koji je prije utrke odlučio 'ubiti oko'. Nakon što ga je inženjer probudio, dotad vozač samo 23 ozbiljne utrke, sjeo je u bolid i završio utrku na šestom mjestu.


U prvoj sezoni je četiri puta među elitom uzimao bodove i osam puta završio među osam najboljih vozača, što je pomoglo Sauberu da zauzme četvrto mjesto na ljestvici konstruktora i to im je tada bio najbolji rezultat. Već sljedeće godine prešao je u redove McLarena u kojem naslijedio legendarnog sunarodnjaka Mikku Hakinena je sezonu kasnije upisao prvu pobjedu u formuli 1 na VN Malezije, pružio je u nekoliko sezona zanimljivu borbu s Ferrarijem i Schumacherom te s Fernandom Alonsom i Renaultom, ali dalje od drugog mjesta u dva navrata nije uspio otići. Kada se 2007. umirovio Michael Schumacher, Finac je preuzeo njegovo mjesto u Ferrariju. U debiju za talijansku momčad osvojio je prvi i jedini naslov u karijeri, a posljednji Ferrarijev vozački naslov.

Vozio je za Ferrari 2009. godine pa se okušao u WRC-u i NASCAR-u gdje je imao nekoliko dobrih rezultata između 2010. i 2011. godine, nakon čega u mnogi mislili da je došao kraj vozačke karijere. Međutim on se odlučio vratiti tamo gdje je bio svoj na svome, ali rezultati su izostali. Vozio je za Lotus dvije godine i završavao na trećem i petom mjestu sezonu, a onda je uslijedio povratak u Ferrari za koji je vozio pet sezona s najvećim uspjehom trećeg mjesta u posljednjoj sezoni za crvenu momčad. I u konačnici 2019. odbijanjem McLarena kao da je odlučio zatvoriti simbolično krug vratio se tamo gdje je sve počelo, u Sauberovu Alfu Romeo, a tu će na kraju ove sezone zaključiti karijeru.


Malo će vozača poput njega ostati upamćeni po ekscentričnosti i ponašanju van uhodanih shema i konvencija koje postavlja okolina. Unatoč činjenici da je Kimi rođen tri godine nakon što je James Hunt osvojio jedino svjetsko prvenstvo i pet mjeseci nakon što je otišao u mirovinu, veliki je obožavatelj Britanca čija je karijera dosta podsjećala na njegovu. U nekoliko je navrata pokazao svoje divljenje, natječući se pod pseudonimom James Hunt u utrkama motornih saonica i motornih čamaca, i to nešto prije nego će osvojiti prvi naslov svjetskog prvaka. Nosio je i kacigu koja je imala istu crnu boju kao Hunt, a čak je i nosila ime pokojnog velikana na Velikoj nagradi Monaka 2012. godine. Zapravo, toliko mu se sviđa Hunt da je s vremena na vrijeme pokušao oponašati njegov poznati rock'n'roll stil života.

U svojoj biografiji „Nepoznati Kimi Raikkonen" iznosi svoju životnu priču te događanja iz pozadine sunarodnjaku Kariju Hotakainenu koji je napisao knjigu. U knjizi je otkrio kako je nastao njegov nadimak Iceman.

„Njegov šef iz McLarena Ron Dennis je zaslužan za to. On je, kada je Kimi došao iz Saubera u McLaren, rekao da riječ Iceman definira njegov profesionalni identitet jer dolazi iz hladne klime, vozi brzo, a govori malo. Osim toga, sunčane naočale ne nosi jedino kad se tušira.“, napisao je Hotakainen u knjizi. U situacijama gdje bi drugi gubili živce, on je ostajao hladan. Toliko hladan da je primjerice kada mu se zapalio bolid na VN Monaca 2006. otišao na svoju jahtu u punoj vozačkoj opremi i nastavio pratiti utrku uz pivo. Ili, 2009. u Maleziji kada je obilna kiša zaustavila utrku u 33. krugu i dok su drugi vozači natopljeni u bolidima čekali ponovni start, Kimi se odlučio osušiti, presvući i lizati sladoled dok je utrka još tehnički trajala.


Možda na prvi pogled hladan, ali Raikkonen je do braka s drugom suprugom Minnu-Mari Virtanen, s kojom ima dvoje djece, živio sličan stil života kao njegov idol Hunt. Poznate su priče o njegovom afteru s Gunsima, partijanju 16 dana u komadu 2012. godine između VN Bahreina do VN Španjolske na kojoj je završio treći, prva pressica za Ferrari i još mnoge druge scene kojima je privlačio pozornost na sebe izvan staze. No, s obzirom na njegov karakter za mišljenje drugih ga nije bilo ni briga.


„Drugima to može zvučati pomalo čudno, ali meni je to prije bilo normalno. Starim. Sport je opasan, ja sam uvijek je govorio da je opasnije od pijenja piva. Normalno, ako piješ, ne ozlijediš se, samo imaš mamurluk.“, pravdao je tako Raikkonen svoje ranije postupke. Zapravo nije se on nikome ni pravdao, već je stvarno tako mislio. Neopterećen svojim ponašanjem i s onim što se događa oko njega. A takav je bio i prema kolegama i prema novinarima, s kojima se najviše voli poigravati. Finac nije nešto osobito rječit, a i kad progovori to je direktno, kratko i s dozom njemu svojstvenog humora. Možda najbolji primjer toga je kultni odgovor 'Normalno' na pitanje kako se osjeća pri vožnji bolida 300 km/h. Ili, na pitanja o kacigama kada je upitan za poseban ritual i imali kaciga posebno značenje. Mnogi bi se ovdje raspričali, no ne i Raikkonen kojem su odgovori bili „Obrišem ju, da bolje vidim“ i „Štiti moju glavu“.


Njegova komunikacija s inženjerom na VN Abu Dhabija 2012. ušla je u legendu. Finac nije bio baš od volje saslušati upute Simona Rennija. Ovaj mu je prvo javio da ima pet sekundi ispred Alonsa, a Kimijev odgovor bio je 'da ga pusti na miru, jer zna što radi', onda kad mu je javio da pripazi na temperaturu guma odgovorio – 'Da, da, radim to cijelo vrijeme. Ne moraš me podsjećati svakih deset sekundi'. Kasnije je ovu kultnu izjavu objavio kao pjesmu u svojoj zbirci haiku poezije koju je izdao 2018. godine. Ta zbirka je zapravo skup svih njegovih kratkih rečenica s kojima se godinama obraćao na press konferencijama ili u komunikaciji s inženjerima te nekih životnih situacija koje su ga karakterizirale.

>> PONUDA I TEČAJEVI ZA F1

Kada vrsni poznavatelji ovog motosporta sastavljaju liste najvećih vozača svih vremena njega će gotovo uvijek preskočiti. I činjenica je, bilo je većih i bit će većih vozača po broju naslova i koji su dali veći doprinos ovom sportu, ali nikad mu nitko neće osporiti da je fenomenalan vozač zbog kojeg se formula 1 povezivala s njegovim imenom. Kimijev stil vožnje i njegove utrke privlačile su mnoge gledatelje nedjeljom uz male ekrane, a da je bilo više sreće 2003. i 2005. možda bi imao više od onog jednog naslova 2007. godine. Neki će ga pamtiti po stilu života, neki po jednom naslovu, neki po slavnim vožnjama, neki po činjenici da je srušio brojne rekorde s najviše započetih utrka u povijesti.


U današnjoj VN Nizozemske ga neće biti zbog korone, čime nam je ova pandemija uskratila jednu od njegovih posljednjih utrka. Kako god ga pamtili činjenica je da Iceman zatvara jedan pomalo divlji krug karijere i poglavlja života. Tulumi su već odavno iza njega i 'ludilo' van staze, a sad je na red da se provjetri došao i miris oktana.

„Iako ova sezona još traje, želim zahvaliti svojoj obitelji, svim mojim momčadima, svima koji su bili uključeni u moju natjecateljsku karijeru i posebno svim sjajnim navijačima koji su bili uz mene svo ovo vrijeme. Za mene je formula 1 završena priča, ali postoji još mnogo toga u životu što želim iskusiti i u čemu želim uživati“, zaključio je finski Iceman u objavi kraja karijere koju je vodio pod motom – 'Moj zadatak nije zadovoljiti ljude, nego dati sve od sebe.'


Tagovi

Kimi RaikkonenFormula 1

Ostale Vijesti